Stipendit ja Viljo Sohkanen

Tavoitteet

2016 01 24_2803_edited-1Viljo Sohkasen Rahasto jakoi tänään 24.1. Viljonpäivän juhlassa stipendit viidelle opiskelijalle, jotka täyttivät apurahan saamisen kriteerit. Apuraha on suuruudeltaan 600 euroa. Stipendit jakoi rahaston puheenjohtaja Laila Kousa. Onnittelemme ja toivotamme menestystä opiskelijoille Aino Liljanto, Jussi Peltonen, Minna Mölsä, Tuovi Häggroth ja Valtteri Nuutinen.

Avajaissanoissaan Tikkurila Säätiön valtuuskunnan puheenjohtaja Heikki Sipiläinen kertoi, että vuonna 1900 syntynyt Viljo Sohkanen liittyi 15-vuotiaana Tikkurilan Työväenyhdistyksen jäseneksi. Sohkasen henkilöhistoriasta hän poimi kunnalliset luottamustehtävät, toiminnan työväenyhdistyksessä sekä monivaiheisen ammattiuran, johon kuuluivat mm. toimitsijakausi Rautatieläisten Liitossa ja lopulta työ Vantaan (silloisen Helsingin maalaiskunnan) sosiaalijohtajana. Nykyhetken aktivoitumispuheisiin liittyen Sipiläinen mainitsi Sohkasen kirjoittaneen vuonna 1957 yhdistyksemme historiikin ja todenneen, että ”nuorten poliittinen osallistuminen on huolestuttavan vähäistä”.

Juhlapuheessaan Vantaan kaupungin sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth kuvasi Viljo Sohkasen oma-aloitteista opintouraa. Vaikka Sohkasen koulutodistuksen keskiarvo oli 9,3, perheen elannon hankkimisen vuoksi opintie päättyi. Sohkanen on itse lukemalla ja selvää ottamalla edennyt kaikilla elämänaloillaan. Luottamustehtävissään hän otti rohkeasti kantaa. Kirjaus 30-luvulta kertoo, että Sohkasen mielestä ”parempaakin käyttöä tuella on kuin suojeluskunta, kun kunnassa on työttömyyttä ja koulutustarpeita”.

Lehto-Häggroth kiitti Tikkurila Säätiötä ja Sohkasen Rahastoa stipendikäytännöstä, jossa näkyy koulutuksen merkityksen tunnustaminen. Hän viittasi McKinseyn raporttiin koulutuksen tulevaisuudesta ja kiitti paikallisia toimijoita ja Vantaan kaupunkia: ”Vantaa on Suomen huippua ja lähellä kansainvälistä kärkeä”. Hän valotti myös diginatiivisukupolven opettamisen uusia tuulia ja päätti puheenvuoronsa sitaattiin ”Tieto on valtaa” (Francis Bacon).

Musiikkiesityksinä kuulimme eläkeläisten kuoron esittäminä Jukka Kuoppamäen ”Minä katson tätä maata”, Petri Laaksosen säveltämän ja Turkka Malin sanoittaman ”Täällä pohjantähden alla” ja Juho Lehtisen ”Meidän valssimme”. Leila Kallio lausui Helvi Juvosen runon ”Kalliopohja”.

Kiitämme rahaston toimikuntaa, tilaisuuden juontajaa Lassi Liljantoa, puhujia ja muita esiintyjiä.

Paikalle eivät päässeet Tuovi Häggroth ja Valtteri Nuutinen. Tuovi Häggroth opiskelee Tukholman Yliopistossa valtiotieteitä kandidaatin tutkintoa varten. Stipendi on tarkoitus käyttää opintomateriaaliin, kuten kirjoihin ja ranskan kielen kurssiin ja mahdollisesti ulkomaille suuntautuvaan työharjoitteluun.

Urheiluhierojan tutkinnon  suorittanut Valtteri Nuutinen opiskelee Laurean Amk:ssa projektijohtamista liiketalouden linjalla  tarkoituksenaan valmistua tradenomiksi vuoden 2017 lopussa. Stipendi on tarkoitus käyttää vaihto-opiskeluun Kapkaupungissa ns. freemower vaihto-opiskelijana, joten kaikki kustannukset tulee maksaa itse.